نمایش جزییات خبر
۱ خرداد ۱۳۹۲ ۱۵:۲۲

ویژه همایش- لایحه جامع مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط به روز، مترقی و کارگشاست

"شیما پورمحمدی" از فارغ التحصیلان رشته حقوق مالکیت فکری و معنوی،‌ گفت: لایحه جامع مالکیت ادبی ، هنری و حقوق مرتبط ، مشکل کپی رایت و خسارت به پدید آورندگان آثار فاخر را تا حدود زیادی حل می کند.
ویژه همایش- لایحه جامع مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط به روز، مترقی و کارگشاست

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وی امروز چهارشنبه در حاشیه سومین همایش حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط به خبرنگار ما  گفت: این لایحه که در حال بررسی در کمیسیون لوایح دولت است، لایحه ای کامل و جامع بوده و بزودی برای تصویب به مجلس تقدیم می شود.

وی ، با بیان اینکه تاکنون قانون محکم و قابل ملاحظه ای در این خصوص نداشته ایم، گفت: برخی اقدامات ، مثلاً پخش موزیک، بدون اجازه مؤلّف و سازنده آن مغایر اصول و آموزه های اخلاقی است.

پور محمدی با بیاناینکه کار تدوین لایحه یاد شده حدود 8 سال بطول انجامیده است، گفت: اگرچه تدوین این لایحه طولانی شده ، امّا لایحه ای به روز ، مترقی و راهگشاست.

از پور محمدی پرسیدیم ، آیا تصویب و اجرای این لایحه ، جلوی سوء استفاده ها را بطور کامل خواهد گرفت؟ ، وی پاسخ داد: البتّه بطور مطلق نه! امّا در مهار و کنترل این اقدامات غیر اخلاقی و تخلّفات خیلی مؤثّر خواهد بود.

وی افزود: نهادینه کردن فرهنگ احترام گذاشتن به مالکیت فکر و اندیشه افراد، در جامعه مسأله اصلی است؛ اینکه نهادینه شود دزدی از اوراق کتاب مانند دزدی از طریق بالا رفتن از دیوار مردم است. یا اینکه کپی کردن سی دی فیلم ، به مثابه دزدی است.

پورمحمدی همچنین به نقش و تاثیر مخرب این اقدامات و رفتارها،اشاره کرد و گفت: خیلی ها  برای بهره برداری از آثارشان توقّع پول ندارند، امّا برایشان مهم است که به آنان احترام گذاشته شده و حدّاقل از آنان اجازه گرفته شود .

براساس این گزارش، پور محمدی که  محور سخنرانی خود را در همایش یاد شده "مالکیت فکری پدیدآورندگان آثار سینمایی" انتخاب کرده بود، در سخنانی در همایش ، به تشریح قوانین موجود در کشورهای مختلف در خصوص مالکیت معنوی پرداخت.

وی در توضیح رویه ها و راه حل های موجود در کشورهای مختلف گفت : در برخی کشورها مانند آلمان و فرانسه ، آفرینندگان یک اثر حقوق مالی خود را دارند که می توانند آن را به تهیه کننده واگذار کنند.

وی افزود: در برخی کشورها نیز عوامل مؤثّر در یک اثر با امضای قرارداد، کلیه حقوق خود را به تهیه کننده منتقل می کنند، در برخی کشورها نیز تهیه کننده مانند سایر عوامل حقوق خود را دارد و برای هر تغییر و یا استفاده ای باید رضایت سایر عوامل را کسب کند.

پور محمدی، تصریح کرد: همه عوامل در یک اثر سینمایی، حتی در بخش مونتاژ، تدوین و حتی دکوراتور و منشی صحنه و ... در صورتی که بتوانند اثبات کنند در ساخت فیلم خلاقیت داشته اند، مؤلّف محسوب شده و دارای حق مالکیت خواهند بود.

وی گفت: بنابراین حتی استفاده از موسیقی متن یک فیلم باید با اجازه سازنده، خواننده و نوازنده انجام شود.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید