نمایش جزییات خبر
۱۴ بهمن ۱۳۹۹ ۱۴:۱۲

جلسه فوق‌العاده کارگروه دائمی شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی برگزار شد

جلسه فوق‌العاده کارگروه دائمی شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی جهت بررسی و تبادل نظر پیرامون مشکلات و پیشنهادات مطرح شده از سوی سازمان غذا و دارو در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
جلسه فوق‌العاده کارگروه دائمی شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی برگزار شد

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ابتدای این جلسه محمود شالویی مشاور وزیر در امور پاسداشت زبان فارسی با بیان اینکه این جلسه به منظور بررسی برخی از درخواست‌‌ها و تقاضای تولیدکنندگان داخلی برای اسامی محصولات‌شان که نام خارجی دارد برگزار شده است، گفت: این تولیدکنندگان به منظور تعیین فرصتی برای تغییر نام کالاهای خود درخواست تشکیل جلسه دادند، تلاش ما نیز بر این است که براساس قانون تا جایی که امکان دارد مهلت لازم را به تولیدکنندگان برای تغییر نام محصولات ارائه کنیم تا با نظر فرهنگستان زبان و ادب فارسی بتوانند نام جدید را جایگزین کنند.

وی ادامه داد: براساس قانون اساسی کالاهای ایرانی نباید از اسامی خارجی برای محصولات خود استفاده کنند، در این میان برخی شرکت‌ها هستند که از گذشته با نام‌های تجاری خارجی فعالیت کرده در حالی که محصولات آنها تولید داخل است، به همین منظور قانون فرصتی یک‌ساله برای تولیدکنندگان مقرر کرده است تا نام تجاری محصول خود را تغییر دهند.

شالویی یادآور شد: باتوجه به اینکه به یکباره نمی‌توان نام تجاری را جایگزین کرد هر تولیدکننده می‌تواند پس از تغییر نام به مدت یکسال با نام تجاری قبلی و جدید خود فعالیت کند تا نام جدید در بازار معرفی و مخاطبین نسبت به آن آگاهی پیدا کنند.

در ادامه این جلسه پرویزی معاون واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با گلایه از برخی از تولیدکنندگان مبنی بر اینکه نام ایرانی فروش آنها را دچار لطمه می‌کند، گفت: اینکه مردم به نام‌های تجاری خارجی بیشتر اهمیت می‌دهند نباید باعث شود که ما فرهنگ خود را زیر پا بگذاریم، هدف قانون نیز در الزامی کردن استفاده از نام‌های ایرانی حمایت از فرهنگ و ادب ایرانی است.

وی افزود: امروز اگر کیفیت کالای ایرانی بالا باشد قطعا مردم متقاضی آن خواهند بود، هیچگاه مردم به خاطر نام به سمت یک کالا نمی‌روند بلکه کیفیت است که تقاضا را مشخص می‌کند، در این میان هر تولیدکننده باید نحوه بازاریابی و تبلیغ درست را در دستور کار قرار دهد.

پرویزی تصریح کرد: در گذشته نه چندان دور نام بسیاری از محصولات خانگی و حتی ماشین‌ها در کشور با عناوین ایرانی بود و نه تنها در داخل بلکه در خارج از کشور نیز از این محصولات استقبال می‌شد.

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید