نمایش جزییات خبر
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال:
۹ تیر ۱۳۹۹ ۱۰:۵۳

فرصت ها و تهدیدهای تحولات فضای مجازی تغییر الگوی حکمرانی در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه را ضروری ساخته است

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار وزیر و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با معاون اول رییس جمهور با اشاره به تدوین برنامه تحول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای مجازی، گفت: فرصت ها و تهدیدهای تحولات فضای مجازی، تغییر الگوی حکمرانی در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه را ضروری ساخته است.
فرصت ها و تهدیدهای تحولات فضای مجازی تغییر الگوی حکمرانی در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه را ضروری ساخته است

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا بهمنی با بیان این مطلب افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدابیری را برای مواجه با تحولات فضای مجازی در عرصه فرهنگ اندیشیده و به همین منظور تدوین برنامه و متناسب­ سازی وزارتخانه با این تحولات از حدود یکسال قبل در دستورکار این وزارتخانه قرار گرفت.

وی ادامه داد: همزمان با تدوین برنامه مذکور، مصوبه شورای عالی فضای مجازی کشور در جلسه 26 فروردین 98، 8 دستگاه از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مکلف به تدوین برنامه تحول سازمانی کرد که این وزارتخانه اولین وزارتخانه‌ای است که برنامه متناسب‌سازی سازمانی خود با تحولات فضای مجازی را تهیه و فرآیند اجرایی سازی آن را آغاز کرده است.

بهمنی اهم چالش­ های عرصه فرهنگ ناشی از تحولات فضای مجازی را مورد اشاره قرار داد و کاربر محورشدن و افزایش تولید و توزیع محتوا از سوی کاربران عمومی، ورود فعالان غیرفرهنگی به حوزه تولیدات فرهنگی مانند اپراتورها، بروز پدیده گمنامی در تولید و نشر محصولات فرهنگی، هنری و رسانه­ ای، دشواری کنترل و ممیزی قبل از نشر، در هم تنیدگی قالب ­های محصولات فرهنگی و فراگیری محصولات صوتی و تصویری، تصرف بازار مصرف فرهنگی کشور توسط رقبا و معارضان در بستر شبکه‌های توزیع فضای مجازی را از جمله این چالش ها برشمرد.

رئیس مرکز رسانه­ های دیجیتال افزود: به واسطه این گونه چالش ­ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه های مختلف ماموریتی خود با پدیده ­ها، بازیگران و الگوهای نوین در تولید، نشر و مصرف فرهنگی، هنری و رسانه­ ای مواجه شده به گونه ­ای که نیازمند تغییرات جدی در تعاریف، سیاست ­ها، فرآیندها و ابزارهای انجام فعالیت­ هایش شده است. 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: بنا به این ضرورت­ ها و با توجه به مصوبه شورای عالی فضای مجازی کشور، برنامه تحول برای ارتقای نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای مجازی در وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین شده است.

بهمنی در معرفی ارکان مفهومی و اقدامات این برنامه ادامه داد: در این برنامه 71  اقدام عملیاتی در قالب پنج گروه و به عنوان 5 رکن برنامه پیش بینی شده است.

وی نخستین رکن برنامه را «متناسب­ سازی تشکیلات و نظام مدیریت وزاتخانه با تحولات فضای مجازی» معرفی کرد و گفت: بهبود ساختار سازمانی، توانمندسازی نیروی انسانی و تقویت نقش تنظیم ­گری وزارتخانه در فضای مجازی را از جمله اقدامات این رکن است. همچنین در این برنامه، «توسعه دولت الکترونیک و پلتفرم­ های فرهنگی در فضای مجازی» به عنوان رکن زیرساختی و مهم در نظر گرفته شده که در این گروه، اقداماتی مانند اصلاح نظام مجوزها، تسهیل و تسریع خدمات به اهالی فرهنگ و هنر، حمایت از ایجاد و توسعه پلتفرم­ های ایرانی در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه، در دستورکار قرار گرفته است.

 بهمنی در بخش دیگری از سخنان خود، ضرورت حضور و نقش ­آفرینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتقای محتوایی فرهنگ و هنر ایرانی - اسلامی در بستر فضای مجازی را یادآور شد و گفت: توجه به فرصت­ ها و تهدیدهای پیش­رو در زمینه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی از اهمیت بالایی برخوردار است به گونه­ای که یکی از کلان برنامه های وزیر فرهنگ دولت دوازدهم نیز «ارتقای محتوایی محصولات فرهنگی و هنری» است، لذا در این بخش از برنامه تحول، به اقداماتی همچون شبکه­ سازی تولیدکنندگان محتوا، استفاده از ابزارهای نوین برای پایش و صیانت از محتوای فرهنگی در فضای مجازی و ارتقای سواد مجازی کاربران به ویژه خانواده ­ها، توجه شده است.

وی تاکید کرد: تحولات فضای مجازی، عنصر کسب و کاری در عرصه فرهنگ را برجسته ­تر کرده است. بنابراین ذیلِ گسترش کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی به عنوان رکن چهارم برنامه تحول نیز اقداماتی طراحی شده است که اهم آن ها شامل حمایت از شکل­ گیری مراکز نوآوری و شتاب دهی فرهنگی، هنری و رسانه ­ای، گسترش آموزش کسب و کارهای نوین در میان اهالی فرهنگ و حمایت از شکل­ گیری مجامع و تشکل­ های کسب و کاری در عرصه فرهنگ می شود.

 بهمنی افزود: این برنامه تلاش کرده موضوع «بهبود اطلاع­ رسانی و تبلیغات در فضای مجازی» را به عنوان رکن پنجم برنامه تعریف تعریف کرده و نسبت به اجرای اقداماتی مانند تعمیم قوانین مدیریت تبلیغات در کشور به فضای مجازی و پیشگیری از گسترش اخبار جعلی و محتواهای آسیب ­رسان، اهتمام ویژه داشته باشد.

وی در پایان تصریح کرد: ذیل مجموعه اقدامات این برنامه، هم ­اکنون 28 پروژه به صورت فراگیر در همه­ بخش های وزارتخانه در حال اجراست. که از این تعداد حدود 7 پروژه مهم در حوزه دولت الکترونیک و متناسب­ سازی وزارتخانه و 21 پروژه نیز در حوزه­ های محتوا، کسب و کارهای فرهنگی و اطلاع­ رسانی هستند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه­ های دیجیتال در پایان گزارش خود، خطاب به معاون اول رئیس جمهور درخواست داشت برای تدبیر موفق نسبت به تحولات فضای مجازی، ضرورت تغییر در الگوی سیاست گذاری و تنظیم ­گری سازمانی در دستگاه­ های فرابخشی دولت مانند سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه، مورد توجه قرار گیرد چرا که در غیر این صورت دولت دچار نوعی حبس ظرفیت در اعمال حکمرانی در همه بخش­ های گوناگون به ویژه در بخش فرهنگ و هنر خواهد شد.

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید