نمایش جزییات خبر
۱۵ شهریور ۱۳۹۱ ۱۲:۲۱

وزیر ارشاد : "حج ", نمایشگاه خردمندی , زیبایی و سلامت مسلمانان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین همایش بین المللی پزشکی حج و زیارت کشورهای اسلامی حج را نمایشگاه خردمندی , زیبایی و سلامت مسلمانان دانست که باید مانور منور شکوه و شوکت وعزت و اقتدار باشد.
وزیر ارشاد : "حج ",  نمایشگاه خردمندی , زیبایی و سلامت مسلمانان است

 به گزارش مرکز روابط عمومی , اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متن کامل سخنان سیدمحمدحسینی, وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران به مناسبت نخستین همایش بین المللی پزشکی حج و زیارت کشورهای اسلامی به شرح زیر است:

‹‹ ان اول بیت وُضِعَ للناس للذی ببکه` مبارکاً و هدی للعالمین فیه آیات بینات مقام ابراهیم و من دخله کان امنا و لله علی الناس حج البیت من استطاع الیه سبیلاً و من کفر فان الله غنی عن العالمین ››

    اسلام، دین سِلْم و سلامت است و برنامة آن برای انسان، حضور جاودانه در دارالسلام است. دارالسلام، که بهشت موعود اسلام است، جایی است که در آن، نه تن بیمار است و نه روح آرزده.

    دین احمدی، مؤمنان را به این سرای سلامت می‌خواند و نیز می‌کوشد دنیا را برای پیروان خود، خانة سِلْم و صحت و سلامت کند. زیرا سلامت آخرت از گذرگاه سلامت دنیا می‌گذرد و ویرانی یکی، دیگری را نیز خراب‌آباد می‌کند.

   پاکی روح و پاکیزگی جسم، دو روی یک سکه‌اند. یکی بدون دیگری، همچون کاغذ بدون قلم یا قلم بدون کاغذ است. روح پاک و چالاک، جسم شاد و چابک می‌طلبد تا در دام خستگی و افسردگی نیفتد و اسیر درد و رنج جسمانی نشود. اگر روح، سوار است و تن، مرکب، تا این مرکب، راهوار و تن‌درست نباشد، راه به جایی نمی‌برد. تن که سالم بود و پاکیزه، نشاط روح برای پرواز تا بیکرانه‌ها بیشتر و افزون‌تر است. مرغ جان را بال‌های شکسته، به اوج آسمان نمی‌رساند و تن خسته و بیمار، روح را بار خاطر است، نه یار شاطر.

  حج، همچنان‌که فرصتی است برای تهذیب جان، مجال گرانقدری است برای سالم‌سازی تن و پیش‌گیری از امراض احتمالی. در این فرصت مغتنم، جسم خود را که چرخة زندگی، ما را از آن غافل کرده بود، بازمی‌نگریم و نیازهای او را جدی می‌گیریم؛ زیرا نیک می‌دانیم که بدون تندرستی و سلامت جسمانی، بخش مهمی از انرژی روح و نیروی روان، درگیر بیماری‌ها و کاستی‌های تن می‌شود. بدین رو است که امیر مؤمنان(ع) در دعای کمیل، از خدای خویش می‌خواهد که اعضا و جوارحش را نیرو بخشد تا در محراب عبادت و خدمت، سرافراز باشد:

      ‌قوّ علی خدمتک جوارحی.   

  از پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز روایت شده است که :

«خداوند، هیچ بیماری و مرضی را نیافریده است مگر آنکه درمانش را نیز آفریده است، جز مرگ که درمانی برای آن نیست.» ( محدث نوری، مستدرک الوسائل، ج ۱۶).   این سخنان گهربار، به این معنا است که اولا همراهی جسم، ضرورت معراج روحانی است و ثانیا سلامت جسم، در گرو کوشش برای شناخت بیماری‌ها و درمان آنها است.

    اسلام، جسم آدمی را سالم و چابک می‌خواهد تا در سایة آن، روح انسان از دره‌های هولناک بگذرد و پا به قله‌های بلند بگذارد. بی جسم سالم و چابک، روح و جان نیز روی به افسردگی و پژمردگی می‌گذارد و کیست که نداند روح و عقل سالم در تن سالم است؟ از این رو است که در دین خاتم پیامبران، محمد مصطفی _ صلی الله علیه و آله و سلم _ بهداشت تن و روان، نشانة ایمان است. و هم از این رو است که دعای حافظ قرآن، خواجة شیراز، آن است که:

تنت به ناز طبیبان، نیازمند مباد            وجود نازکت آزردة گزند مباد

سلامت و شادابی تن، همیشه در کانون اهتمام اسلام بوده است؛ به‌ویژه در جایی که جسم و روح انسان، بیش از پیش به سلامت و صلابت نیازمند است. حج و سفرهای زیارتی، از آن مواقع و هنگامه‌هایی است که تندرستی، شرط آن است. نماز را با تن بیمار هم می‌توان خواند؛ خمس و زکات را با دست شکسته هم می‌توان داد؛ امر به معروف و نهی از منکر را با زبان خسته هم می‌توان به جای آورد؛ اما حج و جهاد، از آن گونه فرایضی است که استطاعت تن می‌طلبد و سلامت جسم و قوت بازو.  حج، آمیزه ای از کنش‌های روحی و جسمی در جغرافیای کعبه است که به قصد قربت به پروردگار جهانیان انجام می گیرد. احکام و دستورهای اسلامی نیز همواره متناسب با مصالح فردی و اجتماعی صادر شده است.

 هرکدام آثار فردی و اجتماعی خاصی دارد و هرکدام از دیگری اثر می‌پذیرد. اگر روزه اثر فردی بیشتری دارد، نماز، زکات، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، هم اثر فردی دارد هم اثر اجتماعی.اما در این میان حج است که علاوه بر داشتن آثار دوگانه فردی و اجتماعی، اثر جهانی را هم با خود به همراه دارد. این است که گاه در ترازوی اسلام، وزنه حج بر نماز و روزه سنگینی می کند و با فضیلت تر به شمار می رود.

در جهان اسلام، تقویت دین و پیوند مسلمانان به حج بستگی دارد. کعبه، نماد و مظهر اسلام است. آثار اجتماعی و جهانی حج، آنچنان است که کسی در آن تردید ندارد. حج، دل‌های مسلمین را از سرتاسر جهان به یکدیگر پیوند می‌دهد و آنان را یک‌دل و یک‌رأی، در مسیر سعادت می‌اندازد. اسلام، دینی است که در اتحاد پیروان خود بسیار کوشیده است، و حج، برنامه‌ای است که این خواستة مقدس را تحقق می‌‌بخشد. در این مانور جهانی، شکوه دین و هیمنة جهانی اسلام، چنان آشکار می‌شود که در همه‌جای جهان، اسلام و مسلمان به صدر اخبار جهانی می‌رود. هر قدر این اجتماع عظیم، هدف‌مندتر و سالم‌تر و زیباتر برگزار شود، سرمایه‌های معنوی دین برای نفوذ در دل‌های جهانیان بیشتر می‌شود.

حج‌، آموزشگاه معارف و آموزه‌های دینی است. در مدرسة حج، می‌آموزیم که آدمی هم جسم است و هم روح، و بیماری هر یک از این دو، بندی است بر دست و پای دیگری. پس در گام نخست باید جسم خود را در گهوارة سلامت، پرورش دهیم و آنگاه پا در راهی گذاریم که همة نیروهای جسمانی و روحانی ما را طلب می‌کند.

حج، جان شیفته می‌خواهد و جسم سالم. در این فریضة الهی، دست و پا و سر و گردن و چشم و گوش و همة اعضای بدن درگیر است و در افت و خیز.

   هیچ عضوی از اعضای بدن نیست که در حج، به کار نیاید، و هیچ فریضه‌ای همچون حج، بدن را به کار نمی‌گیرد و تن را به زحمت نمی‌اندازد. حج‌گزاری که تن را فروگذاشته است و سلامت آن را به خطر انداخته است، چگونه میان مشعر و منا، طی راه کند و چگونه گرد کعبة معظم، سر از پا نشناسد و چرخ‌زنان، لبیک گوید؟ حج، سعی است؛ سعی میان صفا و مروه؛ سعی میان مشعر و منا؛ سعی در عرفات و سعی در انداختن سنگ به سوی شیطان. این همه سعی و ناتندرستی، چگونه ممکن است؟ و اگر ممکن است، آیا مطلوب است؟ روح حج‌گزار، آرام ندارد. هر دم، به سویی پر می‌کشد و عاشقانه‌ای را سر می‌دهد. چنین روح بی‌تابی را جسمی باید بی‌قرار و میدان‌دار. جسم حج‌گزار، باید هم‌پای روح بی‌قرار، از صفا به مروه ‌رود و از عرفات به منا و از یک گوشة مسجدالحرام به سوی دیگر.

 و این‌همه، ممکن نیست مگر در سایة همت روح و سلامت تن.

سلامت تن و روح حج‌گزار، از چندین وجه و جهت، جزء بایسته‌های حج ابراهیمی است:

اولا تندرستی مسلمانان در ایام حج، آبروی اسلام است. حج، نمایشگاه خردمندی, زیبایی و سلامت مسلمانان است و می‌بایست مانور منور شکوه , شوکت وعزت و اقتدار باشد. مسلمانان در این کنگرة جهانی، باید به‌گونه‌ای حضور یابند که چشم‌ها را خیره کنند و زبان جهانیان را به تحسین وادارند. باید آن‌گونه به میان و میدان حج آمد که هر بیننده‌ای به تدبیر و خردمندی اسلام درود فرستد که چنین پیروان پاکیزه‌سرشت و شایسته‌ای تربیت کرده است. اگر مسلمان حج‌گزار، قرین سلامت و چالاکی باشد، وجود و حضور و اعمالش، گواهی می‌دهد که دین او دینی است جامع و کامل که جسم و جان پیروانش را چنان پرورش می‌دهد که رشک جهانیان باشد.

 ثانیا بسیاری از اعمال حج، موقوف به تندرستی حاجی است. سلامت جسم و تندرستی، شرط طبیعی برای عمل به وظایف دینی است؛ به‌ویژه در حج، که اعمال آن، خالی از سختی و زحمت نیست.

ثالثا حج‌گزار در روزها و شب‌های حج، باید پیام‌آور معنویت و اخلاق و پاکیزگی باشد. سیمای دلنشین مسلمانان در ایام حج، بهترین مبلغ مرام پاک و آیین آسمانی اسلام برای جهانیان است. پس بر همگان است که در آسمان حج، همچون خورشید بدرخشند و همچون رود بخروشند.

از این رو است که مدیران و کارگزاران حج محمدی(ع)، هماره سلامت و بهداشت حاجیان را در سطر نخست وظایف خود نوشته‌اند و تاکنون نیز کارنامه‌ای درخشان و سرشار از توفیق‌‌مندی‌های بسیار به آستان حج تقدیم کرده‌اند. بر پایة آمار و به‌گواهی مشاهدات و گزارش‌های موجود ، هیچ کشوری به اندازة ایران، در سلامت اتباع خود در مکه و مدینه سرمایه‌گذاری نکرده است و تا کنون هیچ مردمی به اندازة حج‌گزاران ایرانی، برخوردار از خدمات پزشکی و بهداشتی نبوده است. خدمات و پشتیبانی‌های بهداشتی برای ایرانیان حج‌گزار، از ماه‌ها پیش از شروع حج آغاز می‌شود و تا لحظة آخر ادامه می‌یابد. آموزش، گام نخست است و پس از آن نوبت به پاکیزه‌سازی محیط‌های مربوط می‌رسد و نیز باید از همراهی پزشکان گرامی قدردانی کرد که در تمام روزها و شب‌های حج، آمادة کمک به بیماران‌اند. بی‌شک هیچ زائری در هیچ هنگامه‌ای از هنگامه‌های حج، دور از خدمت پزشکی نیست. این دسترسی به پزشک و دارو و مراقبت‌های نخستین، نتیجة سال‌ها تجربه و برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری است. مدیریت کلان حج، همواره سلامت زائران را جزء اولویت‌های نخست خود دانسته است و هر گونه کوششی را در این راه، عبادت خدای عزوجل می‌داند. اما آنچه دانستنی و مهم است، هیچ کشوری در مسئله بهداشت و سلامت، کامیاب نمی‌گردد مگر آنکه کشورهای دیگر نیز در این راه گام بردارند. همچنان‌که سلامت یک خانواده در گروه رعایت بهداشت از سوی همة اعضای خانواده است، سلامت حج‌گزاران نیز، آن هنگام تأمین می‌شود که همة کشورهای اسلامی، بهداشت و سلامت زائران خود را در اولویت‌های نخست قرار دهند و برای آن هزینه کنند. سلامت، از آن‌گونه مقولاتی است که تا عمومی نشود، تحقق نمی‌یابد. پس بر همة کشورهای اسلامی است که بهداشت و سلامت را بخش مهمی از مناسک حج بدانند و در این راه از هیچ‌گونه تعامل و تبادل تجربه با یکدیگر دریغ نکنند. بی‌شک، جمهوری اسلامی ایران، آماده است که همة سرمایه‌‌های علمی و تجربه‌های خود برای بهبود وضع بهداشت و سلامت در میان همة زائران مسلمان، به کار گیرد و نیز تجربه‌های دیگران را بر آموخته‌های خود بیفزاید.

همچنین باید سپاس گفت همت بلند مدیران محترم  مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، و تمامی سازمان ها و واحدهای مرتبط با مسائل حج و زیارت را که در این راه مقدس، به‌جان می‌کوشند و از هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری و تدبیر و تلاشی دریغ نمی‌ورزیدند.

نیز خدای بلندمرتبه را شاکریم که توفیق خدمت‌گزاری به حاجیان کوی خود را به همة ما ارزانی فرموده است و از لطف بیکران او، چشم داریم که هیچ‌گاه این توفیق بزرگ را از خادمان و همراهان حج، دریغ نفرماید.

و السلام علی من اتبع الهدی

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید