نمایش جزییات خبر
۱۱ مهر ۱۳۹۷ ۱۰:۳۶

ده‌ها شبکه در بازارهای نوپدید رسانه‌ای و یک مخاطب

نشست تخصصی «بازارهای نوپدید رسانه‌‏ای» با سخنرانی امیر مختاری، پژوهشگر رسانه، روز سه‎شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.
ده‌ها شبکه در بازارهای نوپدید رسانه‌ای و یک مخاطب

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلا‌ع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقل از پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، امیر مختاری در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت و نقش تعیین‌کننده بازارهای نوپدید رسانه‌ای در جامعه، به مخاطبان جهانی اینترنت و افزایش تمایل به سرما‌یه‌گذاری در این عرصه و مواردی از این دست اشاره کرد و گفت: آنچه که به‌عنوان کسب‌وکار، platform و به‌عنوان رسانه‌های دیجیتال می‌شناسیم، زیرمجموعه‌ای از بازارهای نوپدید رسانه‌ای هستند. این پژوهشگر در ادامه به پیشینه استراتژی اشاره کرد و در اهمیت آن اظهار کرد: به دلیل جنگی که بین مارکت‌ها رخ می‌دهد نیاز به یک «استراتژی» داریم. وی افزود: سه رویکرد در تفکر استراتژیک وجود دارد: 1) رویکرد عقلایی که مزیت‌محور است. 2) رویکرد انطباقی که در آن سازمان تنها به‌دنبال قیمت‌گذاری نیست و صرفاً نگاه داخلی ندارد بلکه به دنبال کسب امکان رقابت در خارج از محیط نیز هست. 3) رویکرد تفضیلی که یک نگاه پنهان دارد و به کنش‌ها، مسأله‌ها و ارزش‌های فرهنگی توجه دارد. درواقع بر ارزش‌های مخاطب که به نوعی در بازار تأثیر دارد تمرکز می‌کند.

امیر مختاری سپس به سیر تکامل رسانه‌ها پرداخت که آن‌ها را در سه گروه «رسانه‌های گروهی»، «گوشه‌ بازارها» و «رسانه‌های مشترک» قرار داد و گفت: رسانه‌های گروهی اعم از کتاب، رادیو، تلویزیون، سینما از دهه 1950 به بعد شکل گرفتند که هرکدام مخاطبان خاص خود را داشتند. گوشه بازارها که همانند بچه‌ های درحال رشدی هستند که در آینده با بزرگ‌ترها به رقابت برخواهند خاست که نتایج حاصل از آن می‌تواند مثبت و یا منفی باشد. رسانه‌های مشترک مثل یوتیوپ  و مای‌اسپیس که از سال 2000 به بعد شکل گرفتند، بر تعامل و مولفه‌های جامعه تمرکز دارند که رشد پرقدرتی داشتند و با جذب شدید قشر جوان همراه بودند.

 این پژوهشگر افزود: بازارهای نوپدید رسانه‌ای از دیجیتالی‌سازی شروع شدند یعنی زمانی که توانستیم محتوا را به داده تبدیل کنیم که پایه و اساس این بازارها، «دگرگونی» است. این دگرگونی‌ها عبارتند از: 1) دگرگونی در فناوری که ابتدا تحول در این حوزه اتفاق افتاد که در مرحله بعد منجر به دگرگونی در رسانه شد. 2) دگرگونی در رسانه که شامل اینترنت، موبایل، روزنامه‌نگاری و... می‌شد که در مرحله بعد از خود منجر به ایجاد تحول در زمینه قانون‌گذاری گردید. 3) دگرگونی در قانون‌گذاری که به تبع آن مسائل اخلاقی در حوزه رسانه شکل گرفتند و برای موارد غیرقانونی قوانینی وضع شد. 4) دگرگونی در جامعه که در مرحله نهایی و پس از این دگرگونی‌ها رخ داد که باعث تغییر اخلاق و نگرش مردم شد.

در بازارهای نوپدید رسانه‌ای یک مخاطب داریم و چند ده مورد شبکه و همه این شبکه‌ها در صدد جذب مخاطب هستند که از آن تحت عنوان «پارادایم شیفت» یاد می‌شود. در این شرایط سازمانی موفق است که از طریق پردازش داده، خرد و دانش، کالا و خدمتی را بسازد که موردنیاز مخاطبش است یعنی بتواند علاوه بر رفع نیاز، نیازهای مکمل مشتریان را شناسایی و برطرف سازد.

اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید