نمایش جزییات خبر
۲۵ بهمن ۱۳۹۵ ۱۱:۵۳

همایش «نقش هنر و رسانه در فرهنگ‌سازی قرآنی» برگزار می‌شود

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همایش «نقش هنر و رسانه در فرهنگ‌سازی قرآنی» را ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ برگزار می‌کنند.
همایش «نقش هنر و رسانه در فرهنگ‌سازی قرآنی» برگزار می‌شود

مبانی به­ کارگیری عناصر هنر و رسانه در توسعه فرهنگ قرآن، ارزیابی و آسیب­ شناسی وضعیت فعالیّت ­های هنری و رسانه­ ای موجود در حوزه قرآن و راهکارهای توسعه و تقویت نقش­ آفرینی ابزار هنر و رسانه در فرهنگ ­سازی قرآنی محورهای اصلی این همایش است. از کلیه اندیشمندان، پژوهشگران، استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دعوت می‌شود مقالات خود را حداکثر تا ۱۰ اسفند ۹۵ به نشانی الکترونیکی ertebatat@ricac.ac.ir دبیرخانه همایش ارسال نمایند.

محورهای همایش:

الف- مبانی به ­کارگیری عناصر هنر و رسانه در توسعه فرهنگ قرآنی

  • تدوین و تحلیل مبانی نظری هنر و رسانه قرآنی
  • رسالت هنر و رسانه در عرصه فرهنگ­سازی قرآنی
  • تبیین شاخص­های هنری و رسانه ­ای مطلوب در حوزه فعالیت­های قرآنی

ب- ارزیابی و آسیب­ شناسی وضعیت فعالیّت­های هنری و رسانه­ای موجود در حوزه قرآن 

  • بررسی و ارزیابی میزان حضور فرهنگ و معارف قرآن و عترت(ع) در تولیدات هنری و رسانه­‌ای کشور
  • شناسایی چالش­ها و موانع فرهنگ‌سازی قرآنی در بستر هنر و رسانه
  • آسیب‌شناسی آثار سینمایی و نمایشی ایرانی از منظر شاخص‌های عقیدتی و اخلاقی قرآن و عترت(ع)
  • نقش فضای مجازی، شبکه ­های اجتماعی و رسانه‌های دیجیتال در توسعه فرهنگ قرآنی
  • بررسی و ارزیابی کمّی و کیفی محصولات فاخر قرآنی در سینما و رسانه ملی
  • آسیب‌شناسی «برنامه‌های ویژه کودک و نوجوان» در سینما و رسانه ملی از منظر شاخص‌های تربیتی قرآن و عترت(ع)
  • آسیب‌شناسی اسباب‌بازی‌ها و بازی‌های رایانه‌ای موجود از منظر شاخص‌های تربیتی قرآن و عترت(ع)
  • شناسایی و احصاء ظرفیت­های مغفول توسعه فرهنگ قرآنی در حوزه هنر و رسانه
  • بررسی و ارزیابی نقش نهادهای حوزوی و دانشگاهی در تولید محتوا برای هنر و رسانه قرآنی

 ج- راهکارهای توسعه و تقویت نقش­ آفرینی ابزار هنر و رسانه در فرهنگ­سازی قرآنی

  • آینده‌پژوهی فعالیت‌های هنری و رسانه‌ای قرآن و عترت(ع)
  • نیازسنجی فعالیت‌های هنری و رسانه‌ای قرآن و عترت(ع) مبتنی بر نیازهای حال و آینده جامعه
  • سینمای قرآنی و روش‌های ترویج فرهنگ قرآن و عترت(ع) از طریق فیلم و سینما
  • راهکارهای تسهیل و تقویت حضور هنرمندان قرآنی در عرصه فعالیت­های تبلیغی و ترویجی
  • بررسی روش‌های توانمندسازی فعالین قرآنی جهت تولید آثار هنری قرآنی
  • نقش هنر و رسانه‌ در جهت مهجوریت‌زدایی از قرآن کریم
  • گفتمان‌سازی و جریان‌سازی قرآنی از طریق فعالیت‌های هنری و رسانه‌ای
  • رسالت هنر و رسانه در خصوص تربیت ده میلیون حافظ قرآن کریم
  • راهکارپژوهی توسعه و تعمیق پویانمایی (انیمیشن) و بازی‌های رایانه‌ای‌ قرآنی
  • نقش‌آفرینی هنر و رسانه در جهت تقویت، تعمیق و بهره‌برداری از «رئوس فرهنگ شیعی» از جمله: غدیر، عاشورا، اربعین، مهدویت و ولایت فقیه
  • بررسی و ارزیابی عملکرد رسانه‌های قرآنی

·         مهلت ارسال مقاله: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ 

·         نشانی رایانه ای برای ارسال مقاله: ertebatat@ricac.ac.ir

·         زمان برگزاری همایش: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵

اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید