2016-02-20
21:09:33 به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران:مراسم بزرگداشت ابوالحسن خان صدیقی
یکم اسفند ماه به همت هنرستان کمال الملک با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی
استان تهران ،و سازمان زیباسازی شهرداری در تالار رودکی تهران برگزار شد .
در
این مراسم معاون توسعه و پشتیبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در
جمع هنرمندان گفت: امروزه هنر یک مقوله ریشه دار، ماندنی و اساسی در میان مردم و
جامعه است.به واقع هنر مظلوم واقع شده است بطوری که یک عده ای برای پیشرد اهداف
خود از هنر استفاده ابزاری می نمایند و عده دیگر نیز به دلیل عدم شناخت صحیح،
هنرستیزی می کنند.
خیلدار
در ادامه افزود: آن دسته ای که از هنر استفاده ابزاری می کنند با آگاهی و شناخت
است و جامعه باید از نظر فضیلت ها رو به جلو برود تا از اینگونه موارد جلوگیری شود
اما کسانی که هنرستیزی می کنند وظیفه ما این است که در راستای وظایف اداری و
انسانی خود راهی را طی کنیم که آنان به شناخت و آگاهی در این زمینه برسند.
وی در ادامه بیان کرد: همه کسانی که در عرصه هنر هستند باید به درستی شرایط جامعه
را درک کنند و در توسعه فرهنگ و هنر جامعه با ظرافت فعالیت کنند. برای حفظ جامعه
هنری، باید یکسری مطالبات فردی کنار گذاشته شود تا در دراز مدت اثر خودش را نشان
دهد.
خیلدار
در ادامه افزود: هنرمندان باید آن کاری را انجام دهند که اگر برای مردم باشد
ماندنی و اگر برای خوش آمدن افراد ناصالح و نامعقول باشد ماندگار نخواهد بود و
همچنین همه هنرمندان جامعه باید در این راه گام بردارند و همه اثر هنریشان برای مردم
باشد.
حمید شانس، مجسمهساز، در بخشی از این مراسم گفت: «چرا با
وجود شخصیتهای برجسته در مجسمهسازی معاصر، ابوالحسنخان صدیقی را بعد از 90 سال
همچنان پدر مجسمهسازی معاصر میدانیم؟ من تمایل دارم به این وجه زندگی هنری او و
قابلیتهای آثار او اشاره کنم». او در پاسخ به پرسشی که مطرح کرده بود، گفت: «به
گمان من ماندگارشدن یک هنرمند صرفا در توان تکنیکی او خلاصه نمیشود اما آنچه چنین
قابلیتی را به ابوالحسن صدیقی داد، آثاری مانند نیمتنههایش یا نقاشیهای چیرهدست او نیست بلکه به گمان من مجموعه کارهایی است
که از شخصیتهای ملی مانند فردوسی، یعقوب لیث، خیام، نادر و... ساخت. او در مقطعی
زندگی کرد که جامعه سنتی درحال فروپاشی بود و جامعه نوین قرار بود از دورن آن سر
درآورد. جامعه یکپارچه ملی ایران معاصر به وحدت ملی نیاز داشت و این وحدت باید در
چهرههای مشخص ملی تبلور مییافت که فردوسی بهعنوان کسی که زبان فارسی را زنده
نگه داشت، نمونه آن بود. این چهرهها برای ایجاد وحدت ملی علاوهبر مقبولبودن از
سوی مردم باید در اشکال مختلف مانند خیام، ابنسینا و... شکل میگرفتند». شانس در
مورد خلق مجسمه شخصیتهای ملی از سوی صدیقی اظهار کرد: «در حقیقت ابوالحسنخان،
چهرههای ایرانی را انتخاب میکند و از دوران قدیم به آنها لباس و از دوران معاصر به
آنها حرکت و حالت میدهد. این آثار به همان اندازه که بهمثابه چهرههای تاریخی و
ملی در دوران گذشته هستند، حرکت آنها در دوران معاصر سمبلی برای مردم امروز است».
در طول برنامه نیز استادعلی بیگی پرست هنرمند گرامی هنرستان
کمال الملک به اجرای ورک شاپ و خلق پرتره استادپرداختند
در
این مراسم از خانواده هنرمند ابوالحسن خان صدیقی نقاش، طراح و مجسمه ساز برجسته
ایران که وی از شاگردان کمال الملک است تقدیر و تجلیل به عمل آمد.
در پایان این مراسم سردیس ابوالحسن صدیقی که از سوی جعفر
نجیبی ساخته شده است، رونمایی شد. نجیبی در سخنانی کوتاه گفت: «وقتی این مجسمه را
میساختم، گریه میکردم چون به مظلومیت ابوالحسنخان فکر میکردم. من این کار را
باعشق انجام دادم و آن را به وحدت مجسمهسازان هدیه میکنم. امیدوارم مجسمهسازان
با هم وحدت داشته باشند».
و همینطور از نقش
برجسته ای که توسط استاد ناصریان ساخته شده بود رونمایی شد . ضمنا نمایشگاهی از
آثار نقاشی از چهره استاد صدیقی که توسط اساتید محترم هنرستان کمال الملک در سالن
ورودی تالار ترتیب داده شده بود.