نمایش جزییات خبر
۳۰ مرداد ۱۳۹۰ ۱۱:۱۰

وزیرارشادازهنرمندان خواست لحظات حساس زندگانی علی(ع) را به تصویربکشند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه زندگانی حضرت علی (ع) سرشار از لحظات حساس است، ازهنرمندان خواست بیش ازگذشته دست به خلق آثار فاخر و ارزشمند درمورد آن حضرت بزنند.
وزیرارشادازهنرمندان خواست لحظات حساس زندگانی علی(ع) را به تصویربکشند

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،'‌سید محمد حسینی'‌ شامگاه شنبه در مراسم '‌رونمایی از تابلوی نقاشی سحرگاه نوزدهم' که در موزه امام علی(ع) برگزار شد، ضمن تقدیر از'جلیل جوکار' خالق این اثر، به مضامین این تابلوی نگارگری که لحظه پیش از شهادت حضرت علی (ع) را به تصویر کشیده، اشاره کرد و گفت: امام علی (ع) دومین شخصیت بزرگ تاریخ جهان اسلام است و این مهم، مسوولیت سنگینی را بر دوش هنرمندان می‌گذارد.
حسینی تصریح کرد جا دارد هنرمندان کشور در به تصویر کشیدن لحظات حساس و دوران پر فراز و نشیب مولای متقیان تلاش مضاعفی کنند.
وی ابراز امیدواری کرد هنرمندان در تمام مناسبت‌ها همراه مردم و حتی جلوتر از آن‌ها دست به خلق آثاری فاخر، ارزشمند و ماندگار بزنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان برخی ویژگی ها و ابعاد شخصیتی امیر مومنان علی (ع) اظهار داشت: آن حضرت در عین ‌اینکه رزمنده بود و در میدان جنگ نبرد می‌کرد؛ رئوف نیز بود.
حسینی خاطر نشان کرد: ایشان با آن ‌که شیر خدا لقب گرفته و در جنگ همچون شیر با غرش خود رعشه بر تن دشمن می‌انداخت؛ پدر یتیمان نیز بود.
'تابلوی نقاشی سحرگاه نوزدهم' لحظه ای را نشان می دهد که امیرالمومنین(ع) در سحرگاه نوزدهم ماه رمضان به قصد رفتن به مسجد از منزل خارج می شود،اما پرندگان وحشت زده و نالان می خواهند مانع از خروج امام شوند.
این اثر نمادین در اندازه 44 در 59 سانتی متر و با تکنیک سنتی نقاشی ایرانی ترسیم شده است و عناصر و ترکیب تابلو حاکی از حضور نیروهای خیر و شر از عالم غیب در عالم شهودند.
حضور فرشتگان در نیمه فوقانی اثر جلوه ای معنوی به تابلو داده است. ضمن اینکه در این صحنه به غیر از عرشیان، ابلیس هم شمشیر به دست حضور دارد. آنچه که در چهره ابلیس دیدنی است وحشت و ناتوانی وی از دیدن صلابت و آرامش امام اول شیعیان است.
به تصویر کشیدن گل ها و مرغانی که در گوشه ای از تصویر در حال مرثیه خوانی و زاری هستند، هر بیننده ای را تحت تاثیر قرار می دهد. ترکیب بندی اثربه گونه ای است که از پایین اثر سمت راست آغاز می‌شود و با گردشی حلزونی به خانه کعبه ختم می شود.
جوکار دارای درجه یک هنر نگارگری (دکتری) از سازمان میراث فرهنگی کشور، عضو پیوسته و سخنگوی شورای برنامه ریزی انجمن نگارگری ایران است که به کار تدریس در دانشگاه ها و دانشکده های هنری تهران مشغول است و در بیش از 30 نمایشگاه داخلی و خارجی حضور یافته است.
'‌تابلوی نقاشی سحرگاه نوزدهم' شنبه شب همزمان با نوزدهمین روز ماه مبارک رمضان با حضور'‌سید محمد حسینی' وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی ،محمد علی منفرد مشاور وزیر و مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل وزارت ارشاد و جمعی از اساتید و هنرمندان در موزه امام علی(ع) رونمایی شد.

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید