نمایش جزییات خبر
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۱۲:۴۷

با حضور اساتید ، کارشناسان و اصحاب رسانه در روز ارتباطات و روابط عمومی؛ ویژه برنامه «روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی» برگزار شد

ویژه برنامه «روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی» به همراه رونمایی از دو کتاب جدید در حوزه ارتباطات با حضور دکتر محمد مهدی مظاهری مشاور ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر اساتید و کارشناسان و اصحاب رسانه در روز ارتباطات و روابط عمومی (شنبه 27 اردیبهشت 1393) از ساعات 9 تا 13 برگزار شد.
با حضور اساتید ، کارشناسان و اصحاب رسانه در روز ارتباطات و روابط عمومی؛ ویژه برنامه «روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی» برگزار شد
 

بنابر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، در ابتدای این مراسم که همزمان با روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار می شد، دکتر یحیی طالبیان رئیس پژوهشگاه، گفت: باید به پژوهش‌هایی اعم از نظری و پیمایشی که پشتوانه عقلی فرهنگ هستند و زمینه درک روشن بینانه‌تر را فراهم می‌کنند دامن زده شود تا هزینه‌هایی که در حوزه فرهنگ صورت می‌گیرد درست‌تر و با شناخت مناسب جامعه هدف برگزار شود و مخاطبان برنامه‌های فرهنگی نیز در یک دوره زمانی، موجبات اعتلای جامعه و تغییر رفتار در جامعه را فراهم کنند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات افزود: انتظار می‌رود برخی طرح‌های ملی که پشتوانه فعالیت‌های فرهنگی هستند اطلاعاتی را تولید کنند که در برنامه‌ریزی فرهنگی و بودجه‌ریزی سالانه فرهنگی و در نوشتن برنامه‌های توسعه موثر باشند.

طالبیان با اشاره به برگزاری این نشست، خاطرنشان کرد: مراوده و مباحثه‌های علمی باعث می‌شود که برنامه‌ریزی و سیاستگذاری فرهنگی به صورت روشن بینانه‌تر در کشور دنبال شود.

ویژه برنامه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی شامل دو پانل علمی تخصصی «ارتباطات سیاسی؛ چشم‌اندازهای جهانی» و «ارتباطات سیاسی، مسائل داخلی» بود.

پانل نخست این همایش  «ارتباطات سیاسی؛ چشم‌اندازهای جهانی» نام داشت که با سخنرانی دکتر یونس شکرخواه عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و محمد خدادی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در ابتدای این پانل محمد خدادی طی سخنانی گفت: دیپلماسی رسانه ای واقعیتی است که با تحول سریع ، جامع ، فراگیر ، سهل و رایگان ، فناوری اطلاعات از کارکرد فردی به فراملی و بین المللی تبدیل شده است. تحولی که اگر امروز چاره نکنیم شاید فردا دیر باشد .

وی با بیان اینکه امروزه رسانه ها نقشی مکمل در سیاست های داخلی و خارجی کشورها ایفا می کنند، اظهار کرد : در زمان حاضر نقش رسانه ها در سیاست خارجی به گونه ای عینی لمس می شود.

خدادی به پیشرو بودن رسانه ها در اجرای ماموریت، تثبیت و تشریح سیاست ها در داخل و خارج از کشور اشاره کرد و گفت: رسانه ها قبل و بعد از برگزاری نشست ها، کنفرانس های بین المللی همچون نشست 1+5 می توانند خود عامل جریان سازی شده و بسیاری از مسائل را قبل از این گونه نشست ها تبیین کنند.

اثر و کارکرد رسانه در سیاست خارجی موضوع دیگری بود که مدیر عامل ایرنا به آن اشاره کرد و گفت: رسانه ها به عنوان منبع اطلاعاتی سریع و مفید نقش مهمی در جمع آوری جامع ترین و موثق ترین اخبار دارند و قادرند در اولین فرصت این اطلاعات را برای اتخاذ تصمیمات سیاسی در اختیار مسئولان سیاست خارجی قرار دهند.

مدیر عامل ایرنا نقش دیگر رسانه ها را تفسیر گری دانست و گفت : آنها می توانند هر کلمه را که از زبان دیپلمات ها در اجلاس ها و نشست های بین المللی شنیده می شود تفسیر کنند.

مدیر عامل ایرنا خاطر نشان کرد، رسانه ها در برجسته سازی موضوعات مهم بین المللی، دیدگاه و مواضع کشورها و حتی تقابل رسانه ای و ایجاد موج خبری بسیار تاثیر گذارند.

از نظر وی، در زمان حاضر رسانه ها فراگیری خود را بر جهان حاکم کرده اند ، نقش آنها گسترده تر شده و از عوامل تاثیرگذار به شمار می آیند اما در گذشته جایگاه چندانی در سیاست خارجی نداشتند.

خدادی با تاکید بر نقش تکنولوژی در ایجاد تحول در حوزه ارتباطات، افزود: تحول در تکنولوژی باعث بروز درکی صحیح از پیچیدگی عرصه ارتباطات شده است.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی، این موضوع را نیز گفت که در گذشته انتشار خبر منحصر به خبرنگار و برخی رسانه ها بود اما امروز هر فرد یک واحد اطلاعاتی محسوب می شود.

خدادی در بخشی از سخنان خود به فرایند تاثیر تکنولوژی بر سرعت تولید خبر طی سال های اخیر اشاره کرد و گفت: ابرازهای ارتباطی به نحو چشمگیری با بهره گیری از فناوری های جدید به روز شده است.

مدیر عامل ایرنا سپس گفت: انتشار اخبار با توجه به میزان اطلاعات و تحولات روز قابل قیاس با گذشته نیست از این رو روز به روز تکنولوژی های نوین ارتباطی و سیستم های جدید برای ارسال اخبار جایگزین ابزار قبلی می شود.

وی در مورد نقش رسانه ها در عرصه بین الملل گفت: بومی شناسی نوین جهان نقش رسانه ها را در عرصه بین المللی به طور سازنده و فزاینده ای بازتعریف کرده به گونه ای که تمامی عادات، گرایش ها، ایده ها و ساختارهای قدیم نظام بین الملل با چالش های جدیدی مواجه شده است.

خددادی گفت: ممکن است برخی کشورها ارتباطی مستقیم با یکدیگر نداشته باشند اما فعالیت رسانه ای آنها هیچ گاه تعطیل نمی شود، این رسانه ها هستند که اخبار و اطلاعات را منتشر و در اختیار مخاطبان قرار می دهند.

وی افکارسنجی مخاطبان را از جمله نقش های مهم رسانه ها در عرصه داخلی و بین المللی برشمرد و گفت: عامه مردم می توانند با توجه به افکارسنجی و نظرسنجی های صورت گرفته به اخبار و اطلاعات رسانه ها و آمار و ارقامی که ارائه کرده اند مراجعه و از آن استفاده کنند.

در ادامه پانل نخست دکتر یونس شکرخواه عضو هیات علمی دانشگاه تهران، درمورد نقش رسانه ها در سیاست گفت: اگر دولت ها قدرت رسانه و نقش آن در سیاست را درک نکنند قطعا شکست خواهند خورد.

وی افزود: امروز با روی کار آمدن وب و تکنولوژی های نوین ارتباطی بحث ارتباطات و کارآیی های آن متحول شده است.
این استاد دانشگاه با تاکید بر این که تاثیرات رسانه یک طرفه نیست گفت: رسانه ها شکل جدیدی به خود گرفته اند و مخاطب نیز بر رسانه تاثیرگذار است.

شکرخواه بیان کرد: رسانه ها دیگر نمی خواهند همچون گذشته با برجسته سازی و شیوه های مختلف ذهن مخاطب را شکل دهند زیرا مخاطبان نیز می توانند به صورت یک واحد ارتباطی عمل کنند.

وی با اشاره به این که در کنار خبرنگاران و افراد حرفه ای آمتورها نیز وارد بحث اطلاع رسانی شده اند گفت: امروز با روی کار آمدن شبکه های اجتماعی و دیگر وسایل ارتباطی مخاطبان نیز می توانند خود در بحث اطلاع رسانی سهیم باشند.

در ادامه مراسم از دو کتاب «قدرت ارتباطات» نوشته مانوئل کاستلز و ترجمه حسین بصیریان و «سیمای ایران در مستندهای تلویزیونی غرب» نوشته دکتر عبدالله بیچرانلو رونمایی شد.

 

 

در این مراسم ابتدا آقای حسین بصیریان مترجم کتاب متن پیام مانوئل کاستلز به مناسبت ترجمه این کتاب به فارسی را قرائت کردند. مانوئل کاستل در پیامی از ترجمه فارسی این کتاب تشکر کرده و ابراز امیدواری کرده است که این اثر مثمر ثمر باشد. و در ادامه آقایان دکتر یحیی طالبیان، دکتر هادی خانیکی، دکتر بابک دربیکی و دکتر یونس شکر خواه از این دو کتاب رونمایی کردند.

اجرای پانل دوم نیز تحت عنوان «ارتباطات سیاسی، مسائل داخلی» با سخنرانی دکتر هادی خانیکی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر نعمت‌الله فاضلی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دکتر بابک دربیکی مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت.

دکتر هادی خانیکی در این ویژه برنامه اظهار داشت: دسترسی به اطلاعات و جریان آزاد اطلاعات برای عموم مردم راه را برای سانسور و ممیزی به شکل گذشته بسته است.

وی افزود: تغییرات در حوزه رسانه باعث شده است که نهادهای مدنی فعال شوند و بتوانند در عرصه سیاست تاثیرگذار باشند.

خانیکی با تاکید بر اینکه رسانه ها به اصلاح روند جامعه کمک می کنند عنوان کرد: رسانه ها باید با وجود تفاوت ها و اختلافات به رسمیت شناخته شوند و در یک ساختار دموکراتیک فعالیت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه رسانه های سیاسی در جهت دادن به نخبگان سیاسی موفق نیستند گفت: تکثیر روزافزون رسانه ها باعث شده که در مضمون آنها هیچ پیشرفتی و تغییری حاصل نشود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این رویه در صدا و سیما نیز حاکم است به شکلی که شبکه های مختلفی ایجاد شده که در محتوا با یکدیگر یکسانند.

خانیکی تاکید کرد: رسانه ها برای نقش آفرینی مثبت در حوزه سیاست و کمک به ارتباطات سیاسی باید گروه های نخبگان و سیاستمداران را به تفاهم و توافق سوق دهند.

سخنران بعدی پانل دوم دکتر بابک دربیکی مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که در سخنرانی خود گفت: وقتی از ارتباطات سخن به میان می آید نمی توان نقش رسانه ها را در ارتباطات اجتماعی نادیده گرفت و طبیعی است که این دو با هم پیوند ناگسستنی دارند.

وی اظهار داشت: امروز با ایجاد تغییرات در شکل ارتباطات، شرایط جدیدی در عرصه اجتماعی رقم خواهد خورد.

به گفته دربیکی در واقع تغییر ابزار ارتباطی و تغییر در فناوری آنها، صرف نظر از محتوا، خود مفاهیم جدید و مناسبات جدیدی را در جامعه به وجود می آورد.

مشاور وزیر ارشاد اضافه کرد: این مناسبات جدید در شکل دهی روابط عمومی و نیز نوع جدید از زندگی اجتماعی نقش آفرینی می کنند که برای تاثیر گذاری باید محتوای متناسبش را تولید کند.

مدیر کل مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هرچه سرعت تغییرات در فناوری ارتباطی بیشتر باشد؛ فارغ از محتوا، سرعت تحولات اجتماعی نیز در این حوزه بیشتر می شود از این منظر که جامعه به طور مداوم با مفاهیم جدیدی سر و کار دارد که به اشکال مختلف، روزانه برای گذارن زندگی اجتماعی اش به آنها وابسته است یا حداقل به بخشی از آن نیاز دارد.

مدیر کل مرکز روابط عمومی وزارت ارشاد در بخش دیگری از سخنانش، گفت: هم اکنون در رابطه با شبکه های اجتماعی سیاست ما نا روشن است و این وضعیت شاید بخش مهمش مربوط به سرعت تحولات در این حوزه است.

وی اضافه کرد که در این حوزه دغدغه ها و پرسش های زیادی مطرح می شود و به سرعت تغییرات ایجاد می شود و شرایط نیز به دنبال آن تغییر می کند از این رو هم ناظران عمومی و هم دستگاه بوروکراسی دولتی از این سرعت تحولات جا می مانند و به همین خاطر اصلا گاهی برخی از پرسش ها محلی از اعراب پیدا نمی کنند.

دربیکی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش رسانه ها در دوره های مختلف انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: تا برنامه چهارم توسعه ما اساسا خیلی به سیاست گذاری رسانه ای توجه نداشتیم و تقریبا از برنامه چهارم به طوری جدی ما وارد این حوزه شدیم.

وی افزود: آنچه مسلم است،همچنان به دلایل مختلف به سیاست های رسانه ای نپرداخته ایم و یا نتوانسته ایم بپردازیم.

27
اردیبهشت ماه با تصویب شورای فرهنگ عمومی به عنوان روز ارتباطات و روابط عمومی در تقویم رسمی کشور ثبت شده و دست اندرکاران امور روابط عمومی و علوم ارتباطات همه ساله با اجرای برنامه های مختلف این روز را گرامی می دارند.

ویژه برنامه های بزرگداشت روز ارتباطات و روابط عمومی روز شنبه با حضور دکتر محمد مهدی مظاهری مشاور ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر یحیی طالبیان، محمد خدادی مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) دکتر یونس شکرخواه، دکتر هادی خانیکی، دکتر نعمت الله فاضلی و دکتر بابک دربیکی و شماری از اساتید حوزه علوم ارتباطات و رسانه در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید