نمایش جزییات خبر
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۱۵:۱۱

در نشست تخصصی مالکیت معنوی مطرح شد؛ حقوق فردی اولویت شرکت های مدیریت جمعی

نشست تخصصی چهارمین همایش ملی مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط با حضور محسن صادقی، ستار زرکلام، پور محمدی، علوی و «مریسلا اما» در تالار وحدت برگزار شد.
در نشست تخصصی مالکیت معنوی مطرح شد؛ حقوق فردی اولویت شرکت های مدیریت جمعی

در ابتدای این نشست ستار زرکلام با اشاره به اینکه ساختار شرکت های مدیریت جمعی با توجه به کشور فرانسه به وجود آمده است، گفت: انتخاب فرانسه به عنوان مهد کشور حقوق تصادفی نیست، زیرا مفهوم مدیریت جمعی برای اولین بار در فرانسه شکل گرفت.

وی افزود: در فرانسه به حق مولف اهمیت بسیاری می دهند در صورتیکه در کشورهای دیگر محصول را بسیار مهم تلقی می کنند.

به گفته وی ، مالکیت معنوی برای اولین بار در فرانسه با تلاش افراد شاخصی چون «ویکتورهوگو»، «بالزاک» برای هنرهای نمایشی صورت گرفت. نتیجه این تلاش تشکیل مجمع نویسندگان فرانسه بود که تا به امروز فعالیت این مجمع ادامه دارد.

زرکلام درباره ضرورت تشکیل شرکت های مدیریت جمعی در قالب مدنی توضیح داد: در برخی از کشورها مانند آمریکا تنها امکان تشکیل شرکت های مدیریت جمعی در قالب تجاری وجود دارد، اما کشور فرانسه به حقوق فرد توجه ویژه ای دارد. تمامی شرکت های مدنی در فرانسه در قالب مدنی شخصیت حقوقی را در اولویت قرار می دهند.

وی با بیان اینکه قواعد مربوط به شرکت های مدیریت جمعی به دو دسته تقسیم می شود، اضافه کرد: دسته اول این شرکت ها با کنترل وزارت فرهنگ فرانسه تشکیل و اداره می شوند و دسته دوم قواعد خود را به دولت و مجلس گزارش می دهند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر نقش به سزای این شرکت ها بر فرهنگ کشور اظهار کرد: شرکت های مدیریت جمعی در ایجاد تعادل دسترسی مخاطب به دانش و فرهنگ نقش مهمی دارند و موجب حرکت های فرهنگی هوشمندانه و مدبرانه می شوند. همچنین نقش این شرکت ها در مسائل اجتماعی و سیاسی قابل ملاحظه است.

محسن صادقی در ادامه این نشست درباره عضویت پدید آورندگان و ناشران در شرکت های مدیریت جمعی بیان کرد: پدید آورندگان و ناشران با عضویت در این شرکت ها امکان دفاع از حقوق مادی و معنوی خود را به شرکت ها می دهند. شرکت های مدیریت جمعی به طور واحد وارد مذاکره می شود و حقوق به دست آمده را بین پدید آورندگان و ناشران تقسیم می کند.

صادقی با توضیح اینکه حضور این شرکت ها پیامدهای بسیار تاثیرگذار و مثبتی برای کشور دارند، عنوان کرد: حضور شرکت های جمعی موجب کاهش هزینه محصول فرهنگی می شوند و حدود سی و سه درصد هزینه را کاهش می دهند. همچنین این شرکت ها امکان معرفی محصول و فروش برای پدید آورندگان ناشناخته را فراهم می کنند.

وی در پایان صحبت های خود درباه نقاط منفی شرکت های مدیریت جمعی گفت: حضور این شرکت ها انحصار در بخش های مختلف فرهنگی را از بین می برند اما شاید در شرایطی خودشان انحصار به وجود آورند.

پور محمدی درباه تشکیل دهندگان شرکت های مدیریت جمعی افزود: این شرکت ها از مولف، مصرف کننده و یک واسطه به نام سازمان مدیریت جمعی تشکیل شده است. این سازمان ها به دو گونه سنتی و مدیریت مشترک اداره می شوند. در ابتدا این شرکت ها باید از افراد پدید آورند مستند سازی کنند و اطلاعات شخصی فرد در شرکت ثبت شود. گرفتن مجوز و توزیع، مراحل دیگری است که شرکت ها و سازمان ها برای معرفی یک محصول فرهنگی به مردم  انجام می دهند.

وی در ادامه صحبت های خود تاکید کرد: عضویت در شرکت های مدیریت جمعی حقوق سه گانه اقتصادی را برای پدید آورندگان به همراه دارند. بنابراین هیچ فردی نمی تواند محصول فرهنگی را اجرای عمومی، پخش در رادیو و تلویزیون و تکثیر کند.

پور محمدی با اشاره به اینکه تشکیل سازمان هایی مجزا برای مسائل فرهنگی و هنری برای هنرمندان راه گرفتن مجوز را آسان می کند، ابراز کرد: شرکت های مجزا برای فرهنگ و هنر موجب توجه مستقیم و کامل به حقوق صاحبان حق می شود. ساختار کلی یک سازمان مدیریت جمعی از مجمع عمومی، هیات مدیره، مدیر کل، واحد نظارتی، دو واحد عملی تشکیل می شود.  

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید